3.20.2011

Grote supermarktketens in Den Haag. Op de kaart staat aangegeven Albert Heijn (licht blauw), Konmar (groen), C1000 (rood), Lidl (geel) en Aldi (donkerblauw).

Aan het einde van de 20e eeuw ontstond te term Food desert. Een exacte definitie is er niet, maar het komt er in het kort op neer dat bewoners van veel steden niet kunnen beschikken over betaalbaar vers en gezond voedsel. De term is ontstaan in Engeland, maar het fenomeen doet zich in veel Westerse landen voor. Hoe zit dat in Nederland?

Leven wij in een food desert of juist een food jungle? Betekent diversiteit aan supermarkten ook een ruime keuze aan producten en vooral vers en gezond? Of wordt hetzelfde assortiment steeds herhaald met dat verschil dat het in een ander doosje, blik of zakje zit? Is de keus werkelijk zo groot als we denken, of kunnen we slechts kiezen uit prijs, uitstraling en gemak in plaats van kwaliteit, diversiteit, duurzaamheid, traditie, etc?

Volgende week meer over hoe steden aan hun eten komen.