4.24.2011


Net als in vele andere landen hebben wij in Nederland een aantal producten die we missen als we een tijdje in het buitenland verblijven. We lusten maar wat graag drop, stroopwafels of een lekkere boterham met pindakaas. Tegelijkertijd zijn er ook veel producten die menig toerist inslaat alvorens weer huiswaarts te keren of die zonder meer in winkels buiten Nederland te verkrijgen zijn. Een lekker stuk Gouda kaas, Hollandse bloemkolen of een pak pannenkoekenbeslag. Hoewel het geen culinaire hoogstandjes zijn, kunnen we hier af en toe toch naar verlangen.

Er wordt maar weinig met trots over de Hollandse keuken gesproken. Aardappelen, groente en vlees misschien zelfs samengepakt tot een stamppot. Voor velen niet vergelijkbaar met de verfijnde keukens in landen als Italië of Japan. En dat is ook terug te zien in de aandacht die we besteden aan de maaltijden. Menig actie was bedoeld om de Nederlander aan het ontbijt te krijgen. Ook de lunch wordt vaak gegeten achter de computer of tijdens de lunchwandeling. Dit in tegenstelling tot andere Europese landen, waar de lunch wordt gegeten in een school- of bedrijfskantine of gewoon in een restaurant naar keuze.

De avondmaaltijd schijnt voor veel medelanders ook een probleem te zijn. “Wie doet er boodschappen? Wat eten we vandaag? Wie gaat er koken? Hoe laat eten we?” Dankzij (of door) de ruime openingstijden van de supermarkten een vraag die in veel huishoudens dagelijks weer terug komt. Op de aardappels met groente zijn al sinds de eerste helft van de vorige eeuw vele alternatieven te vinden. Maar een lekkere zuurkoolschotel of boerenkoolstamppot gaat er op een koude winterdag ook prima in!

Maar Nederland heeft meer te bieden dan dat. Als de tijd er rijp voor is eten we maar wat graag van onze eigen appelen, zomerkoninkjes of asperges. En ook de Zeeuwse mosselen prijken een aantal maanden per jaar op menig menukaart. Het feit dat deze producten er zijn is echter al zo vanzelfsprekend, dat vergeten wordt dat dit een mooi Nederlands product is.
Een aantal bedrijven en instellingen ziet dit als marketing strategie. Marketing die vooral is opgezet om de producten aan de man te brengen. Producten die zijn gemaakt door iemand die vol trots hard werkt om kwaliteit te leveren. Kwaliteit geleverd door de natuur waar de producent goed mee om weet te gaan.

(Weer) een keurmerk is opgezet om streekproducten met een bepaalde waarde te erkennen. Restaurants kiezen bewust voor deze producten. In het noorden van Limburg is er bijvoorbeeld een abdij waar het bijna uitgestorven Livar varken zich weer heeft kunnen voortplanten en nu op nog twee boerderijen in de omgeving gehouden wordt. In tegenstelling tot vele andere varkens soorten levert het Livar varken bijzonder smaakvol vlees dat restaurants zonder meer aan hun gasten kunnen voorschotelen. Een zelfde verhaal geldt voor de Oosterscheldekreeft die zich eeuwen geleden in de Zeeuwse wateren heeft gevestigd.

Zo zie je maar. Nederland heeft meer in huis dan de aloude stamppotten, drop of stroopwafels. Alledaagse en bijzondere producten die ontzettend lekker zijn, terwijl ze gewoon uit onze achtertuin komen.