5.01.2011


Je trekt je jas aan, pakt je huissleutels en portemonnee en stapt op de fiets om boodschappen te gaan doen. Je slaat wat in voor het avondeten en meer, want ‘ het was in de aanbieding’. Met een vol mandje sta je bij de kassa. Plots realiseer je dat je de boodschappen ook nog thuis moet brengen. Toch maar weer een plastic tas kopen.

Het is vreemd dat het meenemen van een boodschappentas bij veel mensen niet valt onder “ik ga boodschappen doen en neem mee……”. Inspiratie opdoen voor bijzondere boodschappen tassen die het straatbeeld vullen bleek lastig. De resultaten van een aantal fotosessies zijn de zien op Flickr. Net als dat de straten rondom de Bijenkorf geel kleuren tijdens de Drie Dwaze Dagen kan je de nabijheid van een bepaalde supermarkt herkennen aan de grote hoeveelheid plastic boodschappentassen.

Voor de supermarkten is het een goede stunt. Klanten betalen een klein bedrag voor de tassen (waarschijnlijk veel meer dan ze kosten) en tonen vervolgens aan iedereen waar zij hun boodschappen doen.

De tassen zijn vaak van redelijke kwaliteit en zouden meer dan een keer gebruikt kunnen worden. Maar in de praktijk komt het er waarschijnlijk op neer dat ze na een keer in een lade verdwijnen. De consument zal haar gewoontes moeten aanpassen om dit te veranderen. Aan het rijtje jas, sleutels, geld moet ook de boodschappentas toegevoegd worden. Er zijn genoeg leuke boodschappentassen te koop die van goede kwaliteit zijn en daarom lang mee gaan. Daarnaast scheelt het een hoop plastic en maakt het omgeving van de supermarkt een stuk inspirerender!