1.16.2011

Meer Echt HEMA food vind je op Flickr
De Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij (HEMA) is in 1926 opgericht als tegenhanger van de chique Bijenkorf. In de HEMA koop je originele producten voor een vriendelijke prijs. Alhoewel de HEMA ooit opgericht is voor de mensen die het wat moeilijker hebben, ontdekken ook de beter bedeelden de HEMA al snel. Hierdoor groeit het Amsterdamse winkelbedrijf binnnen korte tijd uit tot een keten die in zowel Hollandse als andere Europese steden vestigingen kent.

Hoewel HEMA een zeer uitgebreid assortiment heeft – van Jip en Janneke ondergoed tot champagne – wordt het bedrijf onder de Nederlanders vooral geassocieerd met de welbekende rookworsten. Al jaren geniet menig Nederlander van een lekkere vette worst. HEMA rookworsten het hele jaar door verkrijgbaar en smaken ze het hele jaar door goed!

De afgelopen jaren is de HEMA rookworst een aantal keer in opspraak geweest. Eind jaren ’90 bleek dat de worst uit dezelfde fabriek kwam als de UNOX worsten. Nog deze eeuw werd er gediscussieerd over de diervriendelijkheid van het gebruikte vlees en de manier waarop de worsten gerookt werden. Niet altijd even goede reclame, maar de worst is nooit uit de schappen van de HEMA verdwenen.

De laatste jaren breidt HEMA haar voedselassortiment uit. In de (lunch)cafés biedt de keten een ontbijt aan voor slechts één euro en hebben ze zogenaamde ‘snelbuffetten’ voor de eten met weinig tijd. Sinds een aantal maanden hebben diverse filialen een HEMA minimarkt. Waar de grotere winkels al een ruim aanbod aan brood en beleg hadden, zijn in deze winkels ook zuivelproducten, groente en fruit, en klant- en klaar maaltijden te verkrijgen.

Omdat de doelgroep van de HEMA zeer breed is, kan het bedrijf met haar ruime assortiment een grote steen bijdragen aan het welzijn op deze aarde. Dit doen ze al door een duurzaam kledinglabel aan te bieden en de producten van ‘Return to sender’ te verkopen. Ook voor deze producten verliest HEMA niet haar doelstellingen uit het oog; origineel en betaalbaar.

Wat betreft het voedselassortiment van de HEMA is echter niet bekend in hoeverre ze hierbij bewust bezig zijn. En aangezien ze niet van de daken schreeuwen dat ze het doen, kan je er waarschijnlijk wel van uit gaan dat het niet het geval is. Het zou een mooi moment zijn voor een bedrijf waar zoveel mensen komen, uit zoveel verschillende bevolkingslagen. Zoals ze zelf zeggen; Kies bewust, HEMA directie! Ga de uitdaging aan en zorg dat de klanten in de winkels voor een vriendelijke prijs biologische producten kunnen kopen. Een goede stap om je brede doelgroep aan te spreken op hun consumentengedrag en ze te overtuigen van de noodzaak om hier iets aan te veranderen!

De Duitse Marche-restaurantketen, veelal te vinden langs de Autobahn, biedt haar klanten een assortiment van producten uit de omgeving.