7.03.2011


Er zijn mensen die sterk zijn. Deze mensen eten alleen als ze echt trek hebben. Als de energie voorraad op is en hun lichaam aangeeft dat deze aangevuld moet worden. Ze laten zich niet verleiden door heerlijke geuren, afbeeldingen en pakkende (reclame) teksten. Loopt het water al in de mond?

Een paar generaties geleden at de gemiddelde Europeaan niet meer dan twee tot drie maaltijden per dag. Er was geen tijd en vaak geen geld om tussendoor nog iets te verorberen. Daarnaast was het aanbod ook een stuk beperkter dan nu. Er was hoogstens een zuurtje om je letterlijk zoet te houden tot de volgende maaltijd.

Nu eten op iedere hoek van de straat te verkrijgen is, is de verleiding ook een stuk groter. Wanneer de verveling toeslaat tijdens het wachten op de trein of een te lange autorit vermoeiend wordt kan men een winkel ingaan en kopen wat men maar wil. Hoewel, het aanbod is vooral zoet en vaak ongezond.

Ondernemers doen er van alles aan om klanten te verleiden. Aanbiedingen bestaan niet alleen in kledingzaken, witgoedwinkels en supermarkten. Ook restaurants weten hoe ze klanten moeten trekken. Het menu van de dag, van de week of van de maand, studentenkortingen, daghappen enzovoorts heten de aanbiedingen in de horeca.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om deze aanbiedingen en andere gerechten naar de potentiële gasten te communiceren. In toeristische gebieden, zowel binnen als buiten Nederland, staat er vaak een ober buiten om hongerige voorbijgangers met zijn woorden te verleiden. Aziatische restaurants gebruiken vaak afbeeldingen op hun menukaart. Niet omdat de buitenlanders het anders niet kunnen lezen, maar om de gasten te laten zien wat ze voorgeschoteld krijgen als ze een bepaald restaurant boeken.

Maar nog het meeste wordt het menu simpelweg op een krijtbord geschreven, vaak voorzien van een aantal bijvoeglijke naamwoorden omdat het aanbod echt goed is! Voorbeelden te over op Flickr. Krijg je al trek?